5 moduri de motivare a angajaților adeseori ratate de manageri

5 moduri de motivare a angajaților adeseori ratate de manageri
Motivația angajaților stă la baza succesului unei companii. Când angajații sunt motivați, sunt mai implicați, mai productivi și mai inovatori. Cu toate acestea, mulți manageri tind să treacă cu vederea măsuri simple, care pot crește semnificativ motivația angajaților.
Iată care sunt cele cinci abordări ușor de implementat, pe care mulți manageri le trec adesea cu vederea, dar care vor aduce rezultate imediate și pe termen lung. Statisticile și exemplele ilustrează în mod convingător impactul acestora.

1. Recunoașterea și aprecierea
Mulți manageri subestimează puterea recunoașterii – a efortului depus, rezultatelor obținute și contribuțiilor aduse, precum și a aprecierii exprimate autentic, sincer și simplu. În unele echipe, cuvintele de mulțumire și apreciere nu se aud nici o dată pe an. Care este efectul? Angajații se simt subevaluați și lipsiți de motivație atunci când eforturile și realizările lor trec neobservate.
Potrivit unui studiu Gallup, angajații care primesc periodic recunoaștere și apreciere sunt mai implicați, ceea ce duce la o creștere a productivității cu 21%.
Ce e de făcut? Managerii pot lua în considerare implementarea unui program de recunoaștere a angajaților, dar mult mai simplu este să aibă în vedere recunoașterea realizărilor colegilor la întâlnirile de echipă și oferirea de feedback la timp, specific și prompt.

2. Oportunitățile de dezvoltare
Managerii tind să subestimeze importanța investiției în creșterea profesională a angajaților sau folosesc tăierea bugetului de training ca modalitate de reducere a costurilor. Care este efectul? Atunci când angajații simt că nu se dezvoltă personal și profesional, motivația lor scade, consideră că sunt văzuți numai ca ”resurse umane” și, cu prima ocazie, pleacă în altă parte.
Statistic, companiile care investesc în formarea și dezvoltarea angajaților experimentează marje de profit mai mari cu 24% decât cele care nu o fac.
Ce e de făcut? Managerii pot încuraja învățarea continuă a membrilor echipei prin oferirea de workshop-uri pentru dezvoltarea abilităților, programe de mentorat și modalități de exprimare a creativității, inovării și dorinței de a contribui în comunitate.

3. Opțiunile flexibile de muncă
Deși nu la fel de mulți ca înainte de 2020, există încă manageri care ezită să ofere aranjamente de muncă flexibile, temându-se că vor pierde controlul și că productivitatea angajaților va scădea. Care este efectul? Acolo unde angajații pot și vor să lucreze în regim hibrid, când nu au această posibilitate, ajung să ia în considerare alte opțiuni de angajare.
Cercetările arată că opțiunile flexibile de lucru, cum ar fi munca de la distanță sau orele de lucru flexibile, pot crește motivația angajaților. Potrivit unui studiu al Universității Stanford, angajații care lucrează de la distanță au înregistrat o creștere a performanței cu 13%.
Ce e de făcut? Companiile din domeniile de activitate care permit implementare unui program de lucru flexibil, trebuie să stabilească în același timp obiective clare pentru angajații lor. Mai ales că un studiu realizat în 2023 de eJobs arată că peste o treime dintre angajați îşi doresc flexibilitate din partea angajatorului în ceea ce priveşte ora de începere şi de terminare a programului de lucru.

4. Feedback-ul pentru dezvoltare dat de manageri
Mulți manageri tind să nu ofere suficient feedback constructiv, pentru dezvoltare, ci mai mult feedback corectiv. Alții nu aliniază corect obiectivele individuale ale angajaților cu misiunea și obiectivele companiei. Care este efectul? Angajații se simt adeseori ”certați” sau ajung să se simtă neimportanți sau/și deconectați de colegii din echipa de management.
Numeroase cercetări arată că angajații care primesc feedback constant – chiar și în timp real – sunt și de trei ori mai implicați în munca pe care o fac, pe care o consideră o sursă de satisfacție și împlinire. Același raport arătă că angajații începători preferă feedback-ul pozitiv, deoarece îi ajută pentru a-și crește încrederea în sine, dar odată ce devin experți într-un domeniu, preferă feedback-ul negativ, deoarece îi ajută să-și depășească limitele.
Ce e de făcut? Este important ca managerii să comunice obiective și așteptări clare, să ofere feedback periodic și să alinieze obiectivele individuale cu obiectivele companiei. Oferirea de feedback pentru dezvoltare trebuie să ajungă parte din cultura organizațională a companiei, iar managerii și angajații este bine să fie antrenați periodic în arta de a oferi și primi feedback-ul în mod onest, specific și deschis.

5. Echilibrul între viața profesională și cea personală
Unii manageri cred în concentrarea intensă pe muncă ca fiind esențială pentru succes, neglijând importanța unui echilibru sănătos între viața profesională și cea personală. Care este efectul? Angajații vor refuza acest stil de lucru sau dimpotrivă vor cădea ”pradă” acestuia, ceea ce este foarte grav.
Studiile au arătat cu claritate că angajații care mențin un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală sunt mai motivați, mai creativi și mai puțin predispuși la burnout.
Ce e de făcut? Cu privire la acest aspect, managerii au rolul de a susține echilibrul dintre viața profesională și personală oferind un exemplu personal pozitiv, implementând programe de wellbeing și încurajând angajații să-și ia timp liber pentru a se deconecta și re-energiza.


În concluzie
Motivația angajaților este face succesul împlinitor și sustenabil. Managerii care implementează măsurile menționate aici, chiar dacă în unele companii acestea sunt de-a dreptul trecute cu vederea, pot beneficia de întregul potențial al membrilor echipei, ceea ce va duce la o creștere a productivității, a creativității și a loialității.
Prin recunoașterea și aprecierea angajaților, oferirea de oportunități de dezvoltare personală și profesională, prin acordarea de flexibilitate cu privire la programul de lucru, dacă este posibil, dar mai ales prin oferirea de feedback și pledarea pentru echilibrul între muncă și viața personală, managerii pot construi o echipă motivată și performantă.
                                                                                * * *
Despre Valoria
Valoria este o companie de consultanță, training, și executive coaching. Prin serviciile noastre ajutăm antreprenorii să își dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil. Companiile apelează la noi pentru consultanță de marketing, de resurse umane și de vânzări. Răspundem des solicitărilor ca să facem training sau coaching echipelor de conducere. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect. În 2022, publicația Daily Finance a nominalizat Valoria în Top 20 companii de management consulting din București. Aflați mai multe pe: www.valoria.ro

 

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!